Która ocena sprawi, że uczniowi będzie łatwiej pokonać trudności: jedynka czy sformułowanie w rodzaju „jeszcze nie”?
Profesor Carol Dweck w swoim wystąpieniu mówi o tym, w jaki sposób możemy wpływać na nastawienie uczniów do nauki i szerzej – do samorozwoju.
Psycholog Carol Dweck, profesor na Uniwersytecie Stanforda, zajmuje się dwoma sposobami myślenia (mindset): fixed mindset, który zakłada niezmienność swoich cech i możliwości, oraz growth mindset, rozwojowym podejściem do możliwości naszego mózgu, traktującym uczenie się jako proces.
Swoje wystąpienie rozpoczyna opisem badania reakcji uczniów skonfrontowanych z błędem. Jedni się poddają, ściągają, uciekają od trudności. Inni angażują się jeszcze bardziej. Dlaczego tak się dzieje? Czy nie jest to wynikiem tego, w jaki sposób wychowujemy nasze dzieci? Jak je oceniamy? Za co nagradzamy?
Według Carol Dweck nie powinniśmy nagradzać za talent, lecz za postępy, wytrwałość, koncentrację. Za proces. Wówczas nasze dzieci nie będą się zniechęcać i obsesyjnie podchodzić do każdej oceny na sprawdzianie. Przeciwnie, wychowamy ludzi, którzy mają marzenia i nie ustają w wysiłkach, by je realizować.
źródło: ted.com